آشنایی با فواید دوچرخه سواری کوهستانی

مقالات
دوچرخه سواری کوهستانی و مزایای آن
687 بازدید
کوهگرد
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۲

دوچرخه سواری کوهستانی Mountain Biking در دهه های اخیر بعنوان یک فعالیت تفریحی در طبیعت،  محبوبیت زیادی پیدا کرده است . مطابق با بنیاد صنعت فضای باز آمریکا سالانه 40 میلیون نفر در آمریکا دوچرخه سواری کوهستانی انجام می دهند .

آشنایی با فواید دوچرخه سواری کوهستانی

با توجه به رشد روز افزون  مشکلات سلامتی مانند چاقی ، بیماریهای قلبی و دیابت در جامعه ، ضرورت فعالیتهای فیزیکی خارج از خانه بیشتر از همیشه احساس می شود .

 

دوچرخه سواری کوهستانی چه نوع فعالیتی است ؟

دوچرخه سواری کوهستانی در مسیرهای آف رود و ناهموار در نزدیکی کوهها یا در جنگل و مناطق طبیعی انجام می شود . البته در این ورزش از دوچرخه های ویژه ای  استفاده می شوند که سبک  و چند دنده هستند و درسطوح  نا هموار عملکرد خوبی دارند .

دوچرخه سواری کوهستانی به  معنای خروج از جاده و کاووش و ماجراجویی در کوهستان و جنگل است . در طول رکاب زدن با چالشهای متفاوتی روبه رو می شوید و این اصلی ترین جذابیت این ورزش است .

مزایای دوچرخه سواری کوهستانی

تمرینات قلبی

دوچرخه سواری کوهستانی به عنوان یک تمرین هوازی ، باعث افزایش اکسیژن در جریان خون می شود . پزشکان توصیه می نمایند که برای داشتن قلبی سالم لازم است سه بار در هفته و هر بار بیست دقیقه ورزشهای هوازی انجام شود .

دوچرخه  سواری  رگ های خونی را بهبود می بخشد و شرایط را برای انتقال  حجم بیشتر خون فراهم می کند. همچنین اکسید نیتریک را افزایش می دهد ، این  ترکیب به گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند و آنها را تمییز  نگه می دارد.

همراه با آمادگی قلبی عروقی ، کارکرد ریه ها تا 25 درصد بهبود می یابند. دوچرخه سواری معمولی به طور طبیعی فشار خون بالا را درمان می کند و خطر اختلال عملکرد عروق کرونر مانند حملات قلبی ، سکته مغزی و نارسایی قلبی را کاهش می دهد .

 

آمادگی جسمانی

دوچرخه سواری کوهستانی بر سایر ورزشها مانند دویدن یا پیاده روی برتری دارد ، زیرا از ماهیچه های بیشتری استفاده می کند. این تمرین برای پاها ، بالاتنه  ، پشت و شانه ها است . یعنی با هربار رکاب زدن از تمام این عضلات همزمان استفاده می شود و همین امر باعث بالا رفتن آمادگی جسمانی می شود .

 

مفاصل را تقویت کنید

 

ممکن است که با  دویدن کالری بیشتری بسوزانیم  اما در این فعالیت مفاصل به خصوص زانوها آسیب جدی می بینند . همین امر در مورد وزنه برداری و تمرینات هوازی در ورزشگاه صادق است.

دوچرخه سواری کوهستانی و افزایش آمادگی جسمانی

اما دوچرخه سواری کوهستانی عضلات چهار سر ، شکم  و ساق پا را تقویت می کند و قدرت تاندون ها را بالا می برد. دوچرخه سواری  آرام ، فاقد ضربه به مفاصل یا تاندون ها است. در عوض ، آنها را تقویت می کند. فیزیوتراپیست ها آن را برای ورزشکاران به عنوان درمانی برای درد مفاصل و آسیب های همسترینگ توصیه می کنند

 

چربی سوزی

دوچرخه سواری کوهستانی به عنوان یک تمرین هوازی و بی هوازی ، بین 10 تا 16 کالری در دقیقه یا 600 تا 1000 کالری در ساعت می سوزاند و به افزایش میزان متابولیسم کمک می کند. بنابراین جدا از تقویت و افزایش قدرت عضلات ، به کاهش وزن اضافی کمک می کند.

 

استرس و فشارها را مدیریت کنید

 

دوچرخه سواری کوهستانی استرس ، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد. دوچرخه سواری فعال سطح اندورفین (هورمونی که در مغز تولید می شود و باعث کاهش درد می شود) را افزایش می دهد، اندورفین باعث خوشحالی و نشاط می شود .

همچنین این فعالیت فیزیکی باعث کاهش  تجمع آدرنالین و کورتیزول (هورمون استروئیدی)  می شود که در نتیجه آن  استرس و اضطراب کاهش می یابد .

یکی از بهترین روشهای رهایی از مشغولیتهای فکری آزاردهنده ، دوچرخه سواری است  مخصوصا وقتی این ورزش را در دل طبیعت انجام دهید .

 

 فواید عاطفی و احساسی

دوچرخه سواری کوهستانی  عزت نفس ، اعتماد به نفس و احساس شادی  را افزایش می دهد. در حالی که سوار بر دوچرخه در دل طبیعت رکاب می زنید و با سطوح ناهموار مسیر مثل شن و ماسه مبارزه می کنید ، یاد می گیرید که چالش هایی را که طبیعت بر سر راه شما قرار می دهد ، پشت سر بگذارید.

در پایان مسیر از اینکه توانستید به نقطه هدف خود برسید و از تمام چالشها گذر کنید احساس غرور و توانمندی حاصل از آن ، پاداش گرانبهایی است که نسیب شما خواهد شد .

 

تقویت سلولهای خاکستری مغز

 

دوچرخه سواری کوهستانی به ساخت سلولهای جدید مغزی در هیپوکامپ کمک می کند – ناحیه مسئول حافظه ، که از سن 30 سالگی شروع تضعیف شدن می کند.

 

از دوچرخه سواری مزایای بیشماری دارد از آن جمله  کمک می کند  بهتر بخوابید ، جوانتر به نظر برسید ، عملکرد روده را تقویت می کند  ، احتمال  بروز بیماریها را کاهش می دهد  ، عمر را طولانی تر می کند ، زندگی جنسی را بهبود بخشید ، وزن را کاهش می دهد .

دوچرخه سواری به صورت مرتب می تواندشما را از بیماری و پزشکان دور نگه دارد . پس این فعالیت مفید را جز اصلی برنامه هفتگی خود قرار دهید و از مزایای آن بهرهمند شوید .

 

 کاووش طبیعت

مناظر زیبا و فوق العاده ای وجود دارد که از طریق جاده های اصلی نمی توان به آنها دسترسی داشت ، این مناطق بکر و دست نخورده مانند گنجی در پس جاده های ثعب العبور دور از چشم اکثر مردم منتظر شما هستند .

کاووش در طبیعت بوسیله دوچرخه سواری کوهستانی

برای مشاهده آنها باید وارد جاده های انحرافی و ناهموار  شوید و در پستی و بلندی رکاب بزنید . دوچرخه سواری کوهستانی شانس دیدن این مناظر را برای شما فراهم می کند .

بهبود روابط اجتماعی

در دنیای امروز ، ما دائماً غرق در رسانه های اجتماعی  و  فناوری هایی هستیم که حس کاذب ارتباط با دیگران را ارائه می دهند. قرار گذاشتن با دوستان برای دوچرخه سواری کوهستانی  یکی از بهترین روشها برای داشتن اوقات خوش و خاطره انگیز است .

تقریباً هرکسی می تواند دوچرخه سواری کند ، و چه سواری شما فقط در خیابان باشد یا در بالای کوه ، ارتباطاتی که در طول دوچرخه سواری برقرار می کنید ، بیش از هر رابطه کاذب در فضای مجازی به شما انرژی می دهد.

 

 بهبود تعادل و هماهنگی

دوچرخه سواری کوهستانی برخلاف حرکت روی تردمیل یا پله ، فعالیتی پویا است که مستلزم آن است که دوچرخه سوار  به طور مداوم خود را با شرایط مختلف زمین و ارتفاع وفق دهد. ثابت ماندن و ایمن ماندن در دوچرخه کوهستان نه تنها شما را از تصادف باز می دارد ، بلکه مسیرهای عصبی را تقویت کرده و حافظه ماهیچه ها را تقویت می کند.

تعادل و هماهنگی به فعالیت  ترکیبی مغز ، حواس ، ماهیچه ها و سیستم عصبی نیاز دارد. فعال نگه داشتن این سیستم ها با افزایش سن مانع از ناتوانی می شود و خطر آسیب ناشی از زمین خوردن را کاهش می دهد.

 

خواب راحت

ممکن است بلافاصله بعد از دوچرخه سواری احساس خستگی و فرسودگی کنید ، اما در نهایت به بهبود خواب شبانه  منجر می شود. دوچرخه سواری کوهستانی  باعث کاهش هورمون کورتیزول می شود . این هورمون  ما را بیدار نگه می دارد.

دوچرخه سواری کوهستانی و بهبود خواب شبانه

دوچرخه سواری کوهستانی به عنوان یک فعالیت در فضای باز شما را در معرض نور خورشید قرار می دهد  که ضمن تقویت ساعت طبیعی بدن باعث دریافت ویتامین D  و استحکام استخوانهای شما  می شود.

 

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سالها تجربه در زمینه برگذاری تورهای کوهنوردی و طبیعت گردی در داخل و خارج کشور و همکاری با لیدرهای مجرب و کارشناسان متخصص در زمینه تجهیزات کوهنوردی و طبیعت گردی آماده پاسخ گویی به شما عزیزان است . برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید .

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کویر ابوزیدآباد
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سهند کمال (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آراگاتس ارمنستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آرارات ترکیه (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله علم کوه (تیرماه 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کلیمانجارو
نظرات (0 نظر)